Care sunt testările suplimentare pentru scaune auto și ce rol au?
publicat in: Noutati // publicat pe: 19.11.2021
Există mai multe instituții care efectuează teste suplimentare.
Cea mai cunoscută este ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) – tester de scaune auto foarte important și cea mai mare organizație automobilistică din Europa. Testările ADAC reprezintă o garanție în plus deoarece sunt foarte riguroase, având criterii mult peste standardele europene.
Pentru testare, sunt efectuate simulări cu ajutorul unei carcase de mașină autentice, iar criteriile de notare sunt: siguranță (50%), service sau ușurință în folosire (40%), ergonomie (10%), poluanți și calitatea execuției/curățare.

Luând în considerare aceste criterii, scaunele auto au următoarele nivele de clasificare:
• sehr gut = very good / excellent / foarte bun ( min 80% la siguranță, min 80% la ergonomie și min 40% la substanțele toxice )
• gut = good / highly recommended / bun ( min 60% la siguranță, min 60% la egonomie și min 40% la substanțele toxice)
• befriedigend = satisfactory / recommended / satisfacator ( min 40% la siguranță, min 40% la ergonomie și min 30% la substanțele toxice)
• ausreichend = enough / recommended with reserve / suficient ( min 20% la siguranță, min 20% la ergonomie și min 30% la substanțele toxice)
• mangelhaft = poor / not recommended / nerecomandat (<20% siguranță, <20% ergonomie și <20% la substanțele toxice)
Sunt efectuate 2 teste, unul de impact frontal la 64 km/h și unul de impact lateral la 50 km/h, pentru care sunt utilizate manechine de dimensiuni variate.
ADAC selectează scaunele auto în mod independent, acestea sunt achiziționate anonim iar numele produselor selectate sunt confidențiale până în momentul dezvăluirii rezultatelor.
Un alt test suplimentar este Plus Test, efectuat în Suedia de către VTI (Swedish Național Road and Transport Safety) și NTF (Național Society of Road Safety). Scaunele sunt supuse voluntar testării, și nu primesc o notă de evaluare, ci doar trec sau nu testul.

Plus Test este singurul care se concentrează pe presiunea excercitată asupra gâtului în caz de coliziune, motiv pentru care singurele scaune care trec testul sunt cele rear-facing. Este cel mai strict test pe piața internațională, și este realizat la o viteză de 56km/h și o forță de frânare de 38 g, pe când standardul minim obligatoriu, ECE R44/4, se realizează la 50km/h și 28 g. Scopul este de a se apropia cât mai mult de condițiile de impact, iar forțele sunt măsurate cu ajutorul unor senzori montați pe manechine.
Criteriile Plus Test stipulează faptul că un scaun auto sigur ar trebui să limiteze forțele impuse asupra gâtului, iar testele efectuate au demonstrat că orientarea rear-facing oferă de până la 5 ori mai multă siguranță comparativ cu orientarea cu fața spre sensul de mers.
O altă organizație care testează scaune auto este Touring Club Switzerland (TCS), în Elveția. TCS a început testările în 1968 și a evaluat de-a lungul timpului peste 600 de modele de scaune auto. Sunt realizate testări de 2 ori pe an, pe 2 manechine (cel mai mic și cel mai mare aprobat). Pentru acest scop, sunt utilizate caroserii de VW Golf montate pe o șină de probă, iar siguranța e verificată în timpul conducerii. Criteriile de evaluare sunt siguranță, funcționare/ergonomie și conținut de poluanți.

Pentru a beneficia de toate criteriile de siguranță, înainte de toate se recomandă instalarea corectă și utilizarea scaunului auto doar în limitele greutății și înălțimii prevăzute în cartea tehnică.