Care sunt testările pentru scaunele auto?
publicat in: Noutati // publicat pe: 29.10.2021
De-a lungul istoriei au fost înregistrate numeroase cazuri de vătămări și decese, însă pe măsura impunerii utilizării scaunelor auto și a dezvoltării tehnologiilor de protecție, scăderea numărului acestor cazuri este evidentă. Din păcate, majoritatea cifrelor pe care le avem nu sunt din România, însă acestea pot fi ușor extrapolate, ofering o imagine de ansamblu care vine în sprijinul obligativității utilizării scaunului auto.

Din ce în ce mai mulți părinți încep să pună preț pe scaunele auto testate – termen impropriu folosit, deoarece toate scaunele auto sunt testate înainte de a fi puse pe piață. Testările menționate anterior sunt, de fapt, retestări – simulări de accidente care pot oferi indicații cu privire la siguranța oferită de aceste scaune. Este important de reținut că nu toate scaunele auto sunt retestate, dar acest lucru nu înseamnă că ele nu sunt scaune auto sigure.

Testările suplimentare ADAC / OAMTC / TCS sunt independente și non-profit, neexistând înțelegeri comerciale între producători și instituții. Achiziționarea este anonimă și companiile nu pot furniza către testare scaunele auto produse de ele. Tocmai de aceea acesta nu trebuie să fie un criteriu eliminatoriu pentru scaunele auto care nu au fost certificate ADAC, de exemplu.
Toate scaunele auto sunt supuse testărilor obligatorii pentru a putea fi scoase la vânzare: ECE R44/04 (introdus la sfârșitul lunii iunie 2005) sau ECE R129 / i-Size (introdus în iulie 2013). Încă mai este în vigoare și ECE R44/03, însă nu mai sunt scaune noi care îndeplinesc doar aceste cerințe, cel puțin din perspectiva scaunelor utilizate cu spatele la sensul de mers.

Standardul ECE R44/04 stipulează că scaunele auto trebuie să asigure orientare rear-facing până la 15 luni, să treacă un test de coliziune frontală la 55km/h, un test de impact lateral la 30km/h și o simulare de răsturnare a autovehiculului, să fie montat cu ISOFIX și să fie clasificat în raport cu greutatea și cu înălțimea copilului.
Una dintre diferențele dintre R44/04 și R129 se referă la sistemul de fixare al scaunului auto în mașină. Astfel, conform standardului R129, scaunele auto pot fi montate doar cu sistem ISOFIX. ISO este un acronim pentru Organizația Internațională de Standardizare și FIX vine de la ”fixare”.

ISOFIX este un sistem internațional standardizat de montare, care oferă siguranță și ușurință în instalare, fără a necesita utilizarea centurilor de siguranță ale autoturismului. Astfel, aceste scaune auto au două puncte de fixare standard, la baza scaunului, și un dispozitiv anti-rotație pentru a preveni înclinarea înainte (acesta poate fi ori un picior de sprijin, ori centură top tether).
Este evident faptul că orice scaun auto este mai bun decât nici un scaun auto. Există diferențe între ele din mai multe puncte de vedere, de la categoria de vârstă/greutate/înălțime căreia i se adresează la sistemele suplimentare de protecție și materialele textile utilizate. Însă important de reținut este că toate scaunele auto sunt testate înainte de a fi puse pe piață, astfel încât să fie conform standardelor în vigoare.